De schone kracht van rijden met een auto op waterstof

Hoe een auto op waterstof werkt

Bij een waterstofauto wordt waterstof opgeslagen in een tank. Tijdens het rijden haalt de auto deze waterstof uit de tank en laat het via een brandstofcel reageren met zuurstof uit de lucht. Er ontstaat hierdoor elektriciteit. Deze stroom drijft de elektromotor aan. In plaats van schadelijke uitlaatgassen komt er alleen wat waterdamp uit de uitlaat. Een waterstofauto lijkt dus qua aandrijving op een gewone elektrische auto, maar maakt zijn stroom aan boord direct zelf. Dit gebeurt zonder tussenstop bij het stopcontact voor opladen.

Actieradius en gebruiksgemak in de praktijk

Waterstofauto’s hebben een grote actieradius. Je kunt met bijvoorbeeld een Toyota Mirai tot wel zeshonderdvijftig kilometer rijden op een volle tank waterstof. Dat is meer dan bij veel elektrische auto’s met een batterij. Tanken kost meestal ook maar een paar minuten, net als bij een gewone benzinewagen. Dit maakt langere ritten makkelijk, omdat je niet hoeft te wachten bij een laadpaal. Toch is het aantal waterstof-tankstations in Nederland nog beperkt. Je zult dus soms moeten plannen waar je tankt.

Verschillen tussen waterstofauto’s en andere voertuigen

Waar een elektrische auto stroom direct uit een batterij haalt, gebruikt een waterstofauto een chemische reactie in de brandstofcel om elektriciteit te maken. Dit proces is tijdens het rijden heel stil en schoon. Het grootste verschil zit in het tanken. Een gewone elektrische auto moet je aan de stekker leggen en opladen duurt vaak een half uur tot meerdere uren. Tanken met waterstof gaat veel sneller. Benzine- en dieselauto’s zijn nog wel vaker te vinden bij de pomp, maar zorgen voor uitstoot van CO2 en andere uitlaatgassen. De waterstofauto stoot tijdens het rijden alleen waterdamp uit.

Voor- en nadelen van rijden op waterstof

Een groot voordeel van rijden op waterstof is de lage uitstoot. Tijdens het rijden stoot de auto geen CO2 of stikstof uit, alleen waterdamp. Bovendien kun je veel kilometers maken zonder lang te hoeven wachten bij een tankstation. De stilte tijdens het rijden valt vaak op, evenals de soepele acceleratie. Toch zitten er ook nadelen aan deze techniek. Waterstof maken kost energie en wordt nog vaak gedaan met stroom waar ook gas of steenkool voor wordt gebruikt. Ook zijn waterstofauto’s duurder in aanschaf dan een gewone auto, en niet elk tankstation verkoopt waterstof. De wegen, garages en tankstations moeten dus nog aangepast worden voor grootschalig rijden op waterstof.

De toekomst van waterstof in het verkeer

Veel bedrijven en gemeenten kijken hoe waterstof kan helpen bij schoner vervoer, vooral voor lange afstanden of zwaar vervoer zoals bussen en vrachtwagens. De technologie is veelbelovend, vooral omdat tanken snel gaat en de actieradius groot is. Als er meer tankstations en auto’s komen, wordt het voor meer mensen aantrekkelijk om over te stappen. Ook wordt gewerkt aan het maken van waterstof met groene stroom. In de komende jaren verwachten experts dat rijden op waterstof voor meer mensen bereikbaar wordt, vooral nu fabrikanten als Toyota, Hyundai en Honda blijven investeren in nieuwe modellen en betere technieken.

Veelgestelde vragen over de auto op waterstof

  • Hoe veilig is een auto op waterstof?
    Een auto op waterstof is goed beveiligd. De tanks zijn sterk en getest om hoge druk te weerstaan, en het systeem wordt bij een ongeluk direct afgesloten.

  • Wat kost het om een auto op waterstof te tanken?
    Tanken bij een waterstofstation kost meestal tussen de tien en vijftien euro per kilo. Een volle tank komt zo uit op ongeveer vijftig tot tachtig euro, afhankelijk van de auto en de gereden afstand.

  • Kan ik thuis een waterstofauto opladen of tanken?
    Thuis tanken met waterstof is niet mogelijk. Je hebt een speciaal vulpunt nodig en er zijn momenteel alleen waterstoftankstations waar je kunt tanken.

  • Hoeveel waterstofauto’s zijn er in Nederland?
    Op dit moment rijden er enkele honderden waterstofauto’s rond in Nederland. Dat aantal groeit langzaam, vooral doordat het aantal tankstations nog beperkt is.

  • Waarom zijn er nog zo weinig waterstof-tankstations?
    Er zijn nog weinig tankpunten omdat aanleg duur is en nog niet genoeg mensen rondrijden met een waterstofauto om het rendabel te maken. Naarmate meer mensen overstappen, komen er ook meer tankstations bij.

Scroll naar boven